یا حبیب من لا حبیب له
سلام
همگی بر این مطلب توافق دارند که در هر کاری باید هدفی مشخص کرد بعد برای رسیدن به آن تلاش کرد اگه کمی دقت کنیم هدف زندگی کردن هم مشخص میشه که قرآن میفرماید : ما خَلَقْتُ الجِنَ و الانس الا لِیَعبُدون
الا و نفی هر جا میاد یعنی انحصار یعنی آدم فقط و فقط برای عبادت آمده و میدانیم که عبادت هم فقط نماز و مسجد و روزه نیست و گرنه اصلا نباید کار دیگری انجام داد
بلکه همین کارهای روزمره خودمان هم میتوانند عبادت باشند اگر نیت درستی داشته باشیم غذا می خوریم، سر کار میریم ، درس میخونیم و ... همه اگر به خاطر خدا باشه عبادت میشه
اصلا من میگم ما برای عاشق شدن آفریده شدیم خدا مارو خلق کرده که عاشقش بشیم
نگاه کنیم ببینیم که رابطه عاشق و معشوق چطوریه ؟
عاشق هر کاری میکنه که معشوق بهش توجه کنه هرلحظه به فکر طرفه همه خوشحالیش اینه که معشوق یه لحظه نگاش کنه کاری میکنه که معشوق دوست داره …(خودتون بهتر بلدید)
حالا این عاشق شدن به این راحتی نیست «شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل …»
ما در دنیا باید این مسیر رو طی کنیم ،دنیا هم خودش کلی جاذبه داره و چه میشد که زمین جاذبه اش را از دست میداد
نمیگم نباید دنیا را در دست داشته باشیم بلکه هر چه سر و کارمان با دنیا بیشتر باشه
دنیا بیشتر باشه قرار دادن کارهامان در مسیر عبادت دشوارتر میشه و وظایف سنگین تر
حالا تو این مسیر خدا یه فرصتهای ویژه ای به ما داده که از جمله این فرصتها اعتکاف است
اعتکاف یه تمرین است ، وسیله ایست برای تمرین از دنیا بریدن و حتی لحظه ای از خدا غافل نشدن و در مقدمه اش حداقل کردن ارتباط با دنیا خرید و فروش ممنوع است لذتهای حلال هم آنجا ممنوع است حتی از عطر هم استفاده نکن تا به اندازه ی برایحه ای از دنیا هم استفاده نکنی
به دنیا رو نکن دست دراز نکن و به طرفش قدم هم بر ندار حتی قوه خیالت را هم از آن طاهر کن که جزئیات تخلف را با وضو بر طرف کن و چه زیباست فلسفه وضو در این موارد.
حال اگر بگوییم ظاهرا اعتکاف را انجام داده ایم و سربلند شدیم ، تازه اول راه استو کار اصلی شروع میشود
مهم این است که دستاوردهای این اعتکاف و این تمرین تقوا را در زندگی عادی و در مواجهه با دنیا جاری کنیم
دنیا را از دل برانیم و خود را در برابر معشوق پرهیز کار کنیم
دستاوردهای اعتکاف که یاد خدا و خلوت با خدا در جمع و یاد قیامت و دوری از گناه است را باید استمرار بخشید و در طول سال در قلب داشت و در زندگی اجرا کرد
کلاُ ماه رجب شعبان و رمضان و خصوصا اعتکاف و نیمه شعبان و لیالی قدر از آن موقعیتهای ویژه و به قول شما نفس گیری
جهت بازگشت به خویش و رسیدن به اعتدال مورد نظر است که هرکس درون خود را اصلاح کند و به آرامش برسد و این را به اجتماع انتقال دهد که بنای اداره اجتماع در اسلام اخلاق محوری و اصلاح درون است که اگر افراد جامعه اسلامی را ساختند ، حکومت اسلامی قدرت عظیم خویش را نشان خواهد داد
تازه وارد
لیست کل یادداشت های این وبلاگ